събота, 28 юли 2012 г.

Да накараме децата да четат

1. Прочетете началото, а те да измислят края на историята.
2. Прочетете интересно портретно описание и задайте въпроси към него.
3. Поставете откривателска задача - какво се яде, пие, чете... на страниците на произведението.
4.Да се преобрази  в литературен герой - с репликите, дрехите, аксесоарите..., характеризиращи епохата.
5. Задайте интересни въпроси за читателски дневник - напиши писмо на героя, задай своите въпроси към героя или автора, запиши интересни мисли от книгата, напиши свое есе по любима мисъл...
6. Предложете награда - екскурзия в планината с цел търсене на съкровище...

7. Да напише финал.
8. Да си избере откъс, който би прочел пред публика.
9. Задаване на проблем, който може да се реши след прочита. /например "Братя с лъвски сърца" - проблемът за смъртта/....

Ето и един урок за 10 клас, първи час за "Шинел",М.В. Гогол:


Събуждане на любопитство към художествената творба

Цели: 1.            Да накараме децата да четат.
2.                       Да вникват  в детайлите, които се съдържат в едно кратко описание.
3.                       Да се провокира асоциативно мислене.
4.                       Да се възпитава толерантност.

Материали:
1.                       Празни работни листа. 
2.                       Химикали, моливи.
3.                       Избран откъс от литературен текст.
Ход на урока:
Учителят съобщава, че ще имат  литературно упражнение, чиято цел е занимателна. Предлага на учениците да се съберат в групи, например 5. Раздава бели листа и предлага да си изберат 1 човек от групата, който ще пише. Листът е разположен хоризонтално и най-отгоре се записва цитат, който е портретно описание на Акакий Акакиевич от повестта на М.В. Гогол "Шинел". На учениците обаче не се съобщава чие е описанието, те още не са чели повестта.
"...той беше нисък, лицето му беше малко сипаничаво, имаше червеникава коса и дори малко недовиждаше, беше пооплешивял, със сбръчкани бузи, а цветът на лицето му беше, както се казва, хемороиден..."
Записват се  въпроси, на които групите ще запишат общите си отговори.
1 в.: Срещали ли сте такива хора? Какво мислите за тях?
2 в.: Допишете описанието.
3 в.: Какво чувство предизвиква героят?
4 в.: Каква информация получаваме за човека от външния му вид? Доверявате ли се на първото си впечатление/спомнете си случай, когато то се е потвърдило и/или опровергало.
След като групите приключат своята работа, учителят събира работните листа и обобщава написаното, като го описва на дъската:
1 отг.: Не сме срещали, но ако срещнем:
 - няма да го допуснем до себе си,
 - бихме общували с него по принуда,
 - вероятно е имал труден живот,
- всяко човешко същество трябва да се уважава, независимо от външния вид,
 - различният не означава по-лош.
2 отг.: "беше чист, очите му влажни, както казват очи прозорец. Прозорецът беше неговата врата. Влезеш ли, откриваш душа нежна и силна. Но той не отваряше често вратата."
"Изглеждаше забравен от живота и от хората. Скъсаните му дрипи издаваха неговото положение в обществото."
"С разкъсани дрехи, занемарен, отдалеч си личи, че е човек с ниско самочувствие..."
3 отг.:  Предизвиква чувства на :
съжаление
смях
отвращение
присмех
съчувствие
съмнение
страх
4 отг.: Ако човек не ни допада по външен вид, го отбягваме, без да се опитаме да го опознаем.
Външният вид е важен, често показва самочувствие, самооценка, себеуважение...
Знаем, че външният вид не е истинската същност на човека, но на човек с подобен външен вид не бихме се доверили.
Казват, че не трябва да се съди за една книга по корицата и.
В много случаи външният вид "лъже".
Изводът на учителя:  Наблюдението показва, че практиката ни е научила, че външността не е определяща и често не е в синхрон с душевността на човека. Но едновременно с това съвременният млад човек е възпитан да уважава тази част от визията ни. Това, което е непривлекателно за окото, ни отблъсква. Има, разбира се, и такива, които се замислят за причините...Интересно е също така, че забравихте, че сте в час по литература. Никой не коментира портрета от гледна точка на художественото слово, което е условно изображение на действителността. И така, това е портрет на един литературен герой.
За да определите доколко вярна е била преценката ви за този герой, за следващия час прочетете повестта "Шинел" от М.В.Гогол.
Виж още

3 коментара:

  1. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  2. Възползвах се от разработката "Събуждане на любопитство към художествената творба". Приложих методическите насоки към романа на Мигел де Сервантес „Дон Кихот”. Десетокласниците определено бяха заинтригувани и „потънаха” в идеята да разгадаят характера и мотивите за решенията и действията на знаменития идалго. Удовлетворението им в края на часа беше повече от очевидно. Вълнението им – също! А аз с нетърпение очаквам, след като прочетат творбата, да споделят впечатлението си от романа и мнението си за Дон Кихот (в съпоставка с отразената на работния лист характеристика - можете да видите листа на адрес http://classroome.blogspot.com/). Сигурна съм, че ще има интересни, а защо не и забавни „открития”, защото учениците са провокирани да ги търсят!
    Благодаря ти, Петя!

    ОтговорИзтриване
  3. Истински съм щастлива от такова сърдечно отношение на колега. Много, ама много се радвам, че си харесала идеята ми! До нови срещи :)

    ОтговорИзтриване