вторник, 31 юли 2012 г.

Просто да се замислиш

Най-добрият ми приятел отвори чекмеджето на скрина на своята съпруга и извади оттам едно опаковано в копринена хартия пакетче. Това не беше просто само пакетче, а едно пакетче с бельо в него. Той захвърли хартията и наблюдаваше с тъга коприната и дантелите. "Това аз й го купих, когато бяхме за първи път в Ню Йорк. От тогава са изминали сигурно 8-9 години. Тя никога не го облече. Искаше да го запази за някакъв особен повод. И сега, аз мисля, че това е точният момент".Той се приближи към леглото и постави бельото до другите неща, които щяха да бъдат взети от погребалната агенция. Неговата съпруга беше починала.
Когато той се обърна към мен, ми каза: “Никога нищо не прибирай за някакъв особен случай. Всеки ден, в който живееш е един особен повод".

неделя, 29 юли 2012 г.

Паисиевата история

250 години от написването на „История славянобългарска”

В чест на голямата годишнина от написването на Паисиевата история  ученици от 6 и 10 клас на СОУ „Христо Ясенов”, гр. Етрополе ПРЕПИСАХА „Историята” на Паисий.
От 6-а клас: Полина, Павлета, Сретени, Марио,Цветина, Натали, Стефани, от 10-б: Мария и Радина, от 10-в: Глория, Йоанна, Албена, Елеонора, Цветина, Ивета, Ирена, Лиляна, Деница, Ина, Виктория, г-н и г-жа Георгиеви.
Благодаря ви, скъпи деца! Щастлива съм и се гордея, че у вас гори искрата, запалена от Паисий!

събота, 28 юли 2012 г.

Кажи на другите, че ги обичаш

 
Часът на класа не е час за оформяне на училищна документация, в него не влизат само задължителните теми за гражданска и противопожарна защита, за безопасност на движението. Това е възможност да се формира колектив, който да работи чудесно като екип и едновременно с това в него да се изявят индивидуалности – ярки и неповторими.
Целта на упражнението е да покаже на учениците, че проявата на внимание и уважение има огромно значение за тези, които са до тебе – съученици, приятели, семейство.
Учителят чете история, разпространена по Интернет от учителка-монахиня – Сестра Хелън от училището Сейнт Мери в Морис, Минесота, САЩ, на 9.11.1997г. с молба тя да стигне до колкото може повече млади хора.

Дърво с корен

         Нашият град е заобиколен от много дървета. Толкова сме свикнали с тях, бихте си помислили, че не ги забелязваме, но истината е, че не можем да живеем без гората. Хората от полето ще сe опитат да ме оборят, но ви уверявам – дървото носи особена магия.
Училището, което често е критикувано /не винаги заслужено/, се старае да възпита у децата от всички възрасти любовта към живота. Всички сме чували фразата, че всеки човек през живота си трябва да посади поне едно дърво. Дори стана модерно да се правят такива подаръци...Както и да ви звучи, знам със сигурност, че който го е направил, ще го повтори.
         В нашето училище често се организират такива дейности – да посадим дърво, цвете, леха... Но за мен най-скъпо остава дървото, което посадихме с моя клас /вече студенти/. В неговия корен има капсула на времето.

Да работим в екип

Това е една много интересна интерактивна игра. Уредът е прост : към метална кука са прикрепени с  помощта на кръг 20 чифта въженца. Учениците се подреждат в кръг. Три паралепипеда / в случая са от дърво/, чиито горни стени завършват с матална халка, се разпределят във вътрешността на кръга. Всеки ученик държи края на 1 или 2 въженца, в зависимост от броя на децата. Целта е трите паралелепипеда с общи усилия и в ритъма на групата да се подредят в центъра на кръга един върху друг.Получава се! Е, не от първия път. Но усилията си струват - ура!


Благодаря на младия психолог Людмил Павлов за оказаното съдействие!   

 

„ Хей, вие, вижте ме”  или  един незабравим час по литература
Това е час за ученика, който обича да чете, отзивчив е, амбициозен и драматичен. На него му харесва да е популярен сред своите съученици, има широка област на интереси. Нищо че изглежда, че е от тези, дето лесно забравят и са безгрижни, той не обича сухите лекции!
В един от последните часове по литература учениците от 10б и 10в клас получиха задача: да изберат свой автор и герой, чийто текст да изпълнят – с подходящ тоалет, прическа, максимално близо до духа на времето, което пресъздават. Сред любимите персонажи бяха Акакий Акакиевич/”Шинел”-Гогол/, Анна Каренина, Марийка/Д.Войников – „Криворазбраната цивилизация”/, Хамлет, Тартюф, Граф Монте Кристо, Дон Кихот и Санчо Панса.
15
















Благодаря на Биляна Николова от гр. Дулово за статията и "Мотивиране на неохотния ученик" /"Училището - желана територия", С.2007г/

Какво се яде и пие в "Българи от старо време"?

Това е още един начин да накараме ученика да прочете художествения текст.
Класът се разделя на групи, които получават следните задачи: 1.Направете списък с това, което се яде и пие в повестта, 2. Какво има в домашните музеи на дядо Либен и чорбаджи Генчо, 3. Извадете всички пословици, изречени от героите и напишете есе по една от тях...Предлагам да видите една домашна работа по темата.https://skydrive.live.com/?sc=documents&mkt=bg-bg#!/view.aspx?cid=E2983D544CD080C4&resid=E2983D544CD080C4%21278

Да накараме децата да четат

1. Прочетете началото, а те да измислят края на историята.
2. Прочетете интересно портретно описание и задайте въпроси към него.
3. Поставете откривателска задача - какво се яде, пие, чете... на страниците на произведението.
4.Да се преобрази  в литературен герой - с репликите, дрехите, аксесоарите..., характеризиращи епохата.
5. Задайте интересни въпроси за читателски дневник - напиши писмо на героя, задай своите въпроси към героя или автора, запиши интересни мисли от книгата, напиши свое есе по любима мисъл...
6. Предложете награда - екскурзия в планината с цел търсене на съкровище...