неделя, 23 февруари 2014 г.

Превенция на насилието и агресията



От 10 до 14.02.2014г. взех участие в обучение за педагогически специалисти по темата "Превенция на насилието и агресията". Едно изключително динамично, полезно, зареждащо...обучение. Всички учители в края на курса бяхме единодушни, че с удоволствие бихме участвали пак в подобен форум. Благодарение на очарователния психолог г-жа Петя Атанасова групата научи много за видовете агресия в училище и различните форми за противодействие. Под формата на различни занимателни игри решавахме нелеки казуси, рисувахме, изработвахме постери, защитавахме позициите си пред членовете на курса.

Железният светилник, Димитър Талев

25. седмица от проекта "Читать не вредно, вредно не читать"!
След ученическите и студентските години, винаги, когато ми предстои в клас да говорим за "Железният светилник",  го препрочитам. И го правя с удоволствие! Една от най- българските книги за епохата на турското владичество. Един роман, който показва патриархалния бит и морал и съхраняването на дома като твърдина на българщината. Гореща любов към родното, съхранено с цената на нечовешки усилия и жертви национално самосъзнание, копнежите и идеалите на нашето националноосвободително движение...И една галерия от незабравими образи.
Книга, която не трябва да се разказва, тя трябва да се прочете и съпреживее.

неделя, 16 февруари 2014 г.

Дневникът на един маг, Паулу Коелю

Изтече още една седмица от проекта. Двадесет и четвърта!

700 километра пеша през Пиринеите по поклонническия път към Сантяго де Компостела. Изкачване по планини, спускане от планини и възможност за човек да открие себе си, да разбере, че големите чудеса са в малките неща до нас...

И в духа на седмицата, в която бях и на обучение си избрах цитат, визиращ знанието:
"Знанието може да бъде разпознато по три неща...трябва да има практическо приложение в живота ти, иначе знанията се превръщат в нещо ненужно, което ще изгние като никога неизползван меч. Трябва да е Път, който всеки да може да извърви."

събота, 15 февруари 2014 г.

Тирамису

ТИРАМИСУПрез изминалата седмица взех участие в прекрасно обучение за педагогически специалисти, но за него ще разкажа по-късно. Едно от незабравимите преживявания от престоя в столицата/освен обучението/ беше посещението на театралната постановка на  театър "София"  -   "Тирамису".

неделя, 9 февруари 2014 г.

Моят конкурс за есе

Скъпи, дванадесетокласници,
Предстои ви завинаги да напуснете училищната скамейка. С някои от вас сме заедно цели осем години. Познаваме се, може би, добре. И все пак, бих искала да споделите своите вълнения в този красив, вълнуващ, очакван, радостен, тъжен....момент.
Очаквам вашите есета на тема: "Какво ми взе и какво ми даде училището"
Моята награда:












събота, 8 февруари 2014 г.

Изказване в стил TED


Работата в уроците за Публично изказване по актуален или научен проблем не би била ефективна, ако си остане само сред упражненията, предложени в урочните статии. Вдъхнових се отново от опита на Мария Сонина и предложих на деветокласниците всеки един да опита да говори, не да прочете подготвено изказване.
1.Избираме заедно две теми, които им допадат и представляват интерес, защото и публиката трябва да е готова да слуша. / "Идея, която да промени света" и "Мечтаното училище"/
2. Предлагам им вкъщи да изгледат няколко от лекциите на TED.

петък, 7 февруари 2014 г.

Венецианският договор, Марина Фиорато

Фейра е довереница на Нурбану, майката на турския султан СелимІІІ. Освен това Фейра е със завидни медицински познания, които е получила от видния лекар на империята.
В предсмъртния си час /а легендата разказва, че е отровена от венецианка/ валиде султан Нурбану разкрива пред Фейра своята голяма тайна. Тя е нейна майка. Като млада венецианка на своя остров Парос тя се влюбва в красив турски капитан и избягва с него. Но, когато пристигат в Константинопол, е пожелана за жена от самия турски султан...

сряда, 5 февруари 2014 г.

Смартфон и час по български език

Все по-често учителите се оплакваме, че децата са се сраснали с новите си "играчки" и им е трудно до дочакат междучасието, за да забият ръчички и очички в тях. В големите градове, в богатите училища вече разполагат с таблети, но ние доста ще почакаме. Затова реших да "позволя" ползването на телефона, но по зададена задача. 
Замествах колежка в пети клас, урокът е за упражнение "Речниково и граматично значение на думата".