неделя, 15 ноември 2015 г.

Български места в Истанбул

Книгата на Петър Константинов е едно пътуване по български стъпки през редица държави - Турция, Гърция, Румъния, Швеция,Англия, Германия, Италия...

Голяма част от българите са ходили в Истанбул, но знаят ли, че:
  • Влахернската врата на Цариград е крепост на цар Симеон,
  • "Хамбара"  - по калдъръмени улички покрай "Св. София" се стига до развалините на някогашни работилници на хиляди български майстори абаджии и гайтанджии.
  • Балкапан хан - в "Тахтакале" /след Египетския базар/ е средище на някогашния български еснаф. Тук се е намирала печатницата на Иван Богоров /"Цариградски вестник"/ Пред декември 1868 г. тук е бил и Левски. През 1986 на път за Румъния оттук минава и Иван Вазов, а през същата година във втория дюкян пренощува Георги Бенковски.

четвъртък, 5 ноември 2015 г.

Мисията изпълнена!

Нашата карта "България в 100 магнита" е факт!
Да, има още място, защото си нарисувахме голяма карта на България. Така обаче имаме още пътища за извървяване, още тайни места за откриване.
Благодарим на всички деца партньори, на родители, учители и всички, които бяха с нас в това невероятно приключение за опознаване на Родината!

неделя, 1 ноември 2015 г.

Зрелостни размисли и страсти

http://bit.ly/1P4m73A
Руските ученици в началото на месец   декември ще пишат съчинение, което ги допуска до зрелостен изпит. Ако получат "не се зачита", имат право на още две дати - през февруари и през май. Тематичните области са "Време", "Път", "Дом", "Любов", "Година на литературата в Русия". Прекрасно! Наистина може да се провери лично мислене, широта на кръгозора...Мисля, че и българските учениците ще се съгласят с мен.
Потърсих какво представлява тестът по литература за зрелостен изпит: Първата част включва анализ на текст от драматическо или епическо произведение под формата на 7 задачи с кратък отговор - дума или словосъчетание/я. Втората част от теста - анализ на лирическо произведение. Той включва 5 въпроса с кратък отговор. Какво ще кажете? Няма а, б, онче-бонче..., няма тема, която ученикът да се стреми да назубри или препише. Наистина се проверява конкретна компетентност, литературни критици те не са, а и не е нужно.
В края на миналата учебна година в руското училище за пръв път от пет години се задава и тема за съчинение. Но...темата не посочва на ученика конкретно литературно произведение - избира си сам. Нека развие темата така, както му се иска. "Кое е по-добре - да обичаш или да бъдеш обичан?"  Комисията няма отговор на този въпрос. Можеш да отговориш, както искаш. Можеш да говориш за себе си, можеш и да не го направиш. Можеш да пишеш каквото искаш - само се осмели да бъдеш себе си и покажи, че си чел книжки! Статията на Сергей Волков ,учител по литература, показва положителното отношение и на ученици, и на родители към изпит от ето такъв нов тип. Сигурна съм, че и нашите ученици, особено четящите и мислещите, биха се радвали на подобен зрелостен изпит. Стига да се намерят хората, на които ще им стиска да проведат най-после истинска реформа, а и да има мислещи проверяващи:) Дано!